vineri, 8 decembrie 2006

zvorul de Borcut, Maramures

Autor: Olga Khan

Am citit in articolul din ziarul local din Sighetu' ca s-a pomenit si
de "uitata" demult localitate "Izvorul de Borcut", si premierul
Nastase era interesat in a-l vedea asa cum este azi in stare mai rea
decat o ruina antica greceasca.

Numele localitatii n-a ajuns niciodata pe un loc prim pe nici o harta
insa a vazut si zile mai fericite in timpuri dinainte de '89. Pentru
prima oara l-am vizitat in Iunie 2004, un vechi prieten din zona la
insistenta mea ne-a condus la locul aproape neumblat si m-am simtit
in pielea lui Cristofor Columb (pe scara mult mai mica)! cand am avut
de abandonat masina si mers pe deal prin apa curgand la vale ca nu
urca masina in noroi de 50 cm cel putin, numai un 4X4. Padurea este
asa cum l-a lasat natura, nu urma de turisti inca, numai locali daca
au chef sa bea din apa sarata din izvorul abandonat. E pe risc
personal de a se apropia de sursa de apa si cu niste intrumente
rudimentare de te miri ce-i aia !!! dar tot am scos cateva galeti de
apa si le-am imbuteliat si carat dupa noi prin romania. Uitind in
izvor apa pare verde-gri la culoare dar la suprafata e transparenta,
nu este nici un miros specific pe linga un view de plans al unei
cladiri frumoase pe vremuri, iar mica fabrica nu mai are nici
acoperis usi sau geamuri. Candva un trenulet ducea apa imbuteliata
la vale spre vanzare, azi de buruieni nu se mai vede nicicalea ferata.
Am facut poze la ruina si vreau sa le postez (dar nu azi)sa vedeti ca
mai sint comori pierdute, uitate si aproape nedescoperite de marele
public in romania.

Nu stiu cum intra in categoria nume_de_locuri cuvintul Borcut, pentru
ca provine din cuvinte unguresti romanizate sa fie mai usor de
pronuntat, cred dar nu sint sigura.

Borcut = bor + cut - cuvinte maghiare

bor = vin, original "borviz" = apa minerala si cut/kut = fantina/putz
sau izvor = Izvor de apa minerala, iar apa s-a vindut pe vremuri sub
numele de Borcut.


Gasesc foarte interesant topic-ul grupului, prilej de a cunoaste
romania si mai bine prin culisele sale private, apreciez invitatia si
mult succes.

Olga

Niciun comentariu: