vineri, 8 decembrie 2006

Fericet (muntii Apuseni)

autor: Dinu Mititeanu


Fericet e un catun ("crang" ) apartinand de comuna Horea, fosta Arada. Acolo
s-a nascut Horea.Exista o casa memoriala, pe locul unde a fost casa lui.
langa ea e uriasul Frasin al lui Horea (Gorunul lui Horea e la Tebea, unde e
mormantul lui Iancu si unde am asistat la Slujba de Inviere din 2004 !)
Frasinul si casa se vad de departe, de pe culmea de vizavi, din Saua
Petreasa, pe unde trece traseul marcat ( eu cu Radu l-am remarcat in1988 )
de la Ghetzarul "de la Scarisoara" la Statiunea Muntele Baisorii. Catunul
nu are biserica, dar e una in catunul Costesti ( mai sus cu 30-45 min, de
Fericet fain plasata pe culmea dealului, care ne tot "chema ", vazand-o tot
din Saua Petreasa. Am asistat acolo la Slujba de Inviere din 2002. Atunci am
trecut din nou cu cei Marlene si doua nepoate prin Fericet. Acei oameni
intalniti, satenii de la Inviere- ce ne considerau oaspeti de onoare ca de
fapt in toate satele din Lapus, Maramures, Moldova pe unde am fost de Pasti,
nu-i putem uita.

FERICET- spune Lucia Apolzan, nu vine de la fericire ! Caci numai fericita
nu era viatza motilor. Vine de le FERECET- "lanuri" de ferigi, o pacoste ce
invadeaza unele fanatze.

. Va redau ce am scris pe Alpinet dupa o tura prin M. Banatului si una prin
Platforma Luncanilor : din superba carte "Carpatii -tezaur de istorie-
perenitatea satelor risipite pe inaltimi" a
Luciei Apolzan". Perenitate a existat spun eu doar pana prin anii '50, apoi
au inceput multe sa moara : case, colibe, obiceiuri, traditii, ogoare,
fanatze! In zona Albac-Arada nu, acolo s-au ridicat multe case noi. Cartea
se refera la 3 zone: Portile de Fier,
Platforma Luncanilor, Tara Motilor. Lucia Apolzan nu are cate o statuie in
acele trei zone, dar continua sa traiasca in amintirea si sufletele
oamenilor acelor locuri pe care i-a iubit si care au iubit-o, care ne-au
vorbit despre dansa numind-o "Doamna noastra".
Imi plac muntii, dar imi plac si locuri incarcate de istorie, sa aud istorie
si nume de locuri, legende, intamplari, de la batranii satelor. Si cat am
regretat uneori ca nu aveam un reportofon...
Ture faine tuturor, oriunde mergeti !
Dinu Mititeanu

Niciun comentariu: