vineri, 8 decembrie 2006

VARFUL CU DOR, VANTURISUL

VARFUL CU DOR, VANTURISUL

PASAJ EXTRAS DIN 1926 - NESTOR URECHEA � CARTEA "VRAJA BUCEGILOR " �
CAPITOLUL: "PRIVELISTEA BUCEGILOR"
"Minunatul lantse sfarseste la Coltii infricosatori ai Varfului cu
Dor si ai Vanturisului, cea din urma expresie a neinfrantei
salbasticii a acestor Bucegi, care si-au luat asupra-le rolul de
mijlocitori intre cer si pamant."

PASAJ EXTRAS DIN BUCURA DUMBRAVA, "CARTEA MUNTILOR "
De pe culmea Varfului-cu-Dor se vede, spre miazanoapte, intinderea
lata a podurilor, caracteristica pentru Bucegi, pana la celalalt
capat al masivului; se mai vede ca masivul este un fel de elipsa de
creste imprejurul vaei Ialomitei, care, incepand de dedesubtul
varfului Omului, coboara prin mijlocul elipsei. Iar in spre miaza-zi,
blajinul si primitorul Varful-cu-Dor se prabuseste intr'un zid
stancos, brazdat de minunate brane de brazi. Cu toata hoinareala mea
de ani indelungati, nu cunosteam decat partea superioara a acestor
brane, � atat de bogati sunt Bucegii in frumuseti tainice � m'am
luminat acum printr'un studiu datorit Domnului Mihai Haret despre
Coltii lui Barbes, vechiul nume al Varfului-cu-Dor. Afland din acest
studiu despre un brau din codru care trece pe langa un zid neted de
stanca impodobit cu o edera seculara, si care duc apoi la
Vanturatoare mare intre Varful-cu-Dor si vecinul sau mai mic
Vanturisul, m'arn repezit acolo, luand drept calauza pe tanarul care
ciobanise pe aceste coaste, si am gasit raiul haiducilor, asa cum il
descrie Mihai Haret. Caci Coltii lui Barbeserau tainita lor in
Bucegi! N'am stiut asta, cand am scris cartea "Haiducul", si am
asezat ascunzatoarea lor pe o coama a Tatarului, inspre Transilvania.

Niciun comentariu: